mecatxis en blog


Internet està matant la cultura
Octubre 13, 2007, 11:13 am
Filed under: General


Gràcies un cop més a l’Anna, ha arribat a les meves mans un article que parla d’un libre: “The cult of the amateur: How Today’s Internet Is Killing Our Culture and Assaulting Our Economy”.

Consultant per la web, he trobat molta gent que ja parla sobre el tema. Però jo hi vull posar el meu granet de sorra. És normal que hi hagi persones que estiguin atemorits pel caire que està prenent Internet. El fet que individus de tot el món pugin col·laborar de manera gratuïta per crear una cosa que pot ser distribuïda gratuïtament, remou les entranyes del sistema econòmic.

Però no només això. El fet que la gent pugui exposar lliurement les seves idees, les seves creacions i les seves opinions posa la cultura, l’art, la creativitat, la formació i la informació en mans d’un món no professional: Un món que estima allò que fa amb tanta intensitat que està disposada a fer-ho de franc. I possiblement millor que alguns ‘professionals’.

Internet està matant la ‘seva’ cultura i assaltant la ‘seva’ economia. I creant-ne una de nova.

Jo no en se res d’història (semblo del Partit Popular), però em sona que fa uns quants segles hi va haver una època, que ara recordem com ‘La Il·lustració’. Durant aquesta època, si no estic mal informat, hi va haver uns senyors que van pensar que seria una bona idea ensenyar a llegir i a escriure a la gent. Òbviament, hi va haver molta gent (que es guanyaven la vida llegint i/o escrivint) als quals els va semblar malament, potser per que veien que el món podia canviar. Els que heu pogut estudiar, corregiu-me si m’equivoco.

Portem uns quants anys dient que el món ha de canviar, i aquest moment s’està acostant. Es cou un nou món. Un món digital (que no virtual) en el qual tots podem ser iguals. On tots podem parlar (a l’hora) sense vergonya i amb llibertat (la majoria de vegades). És feina de la gent que el fem servir defensar-lo de privatitzacions i de limitacions. Evitem l’us de material restringit o d’eines que poden limitar la nostra llibertat. L’esforç valdrà la pena. Segurament.

Anuncis

4 comentaris so far
Deixa un comentari

Mai se m’havia acudit comparar la situació actual a una altra de passada, però és ben cert que si ho fem així, encara és més positiva aquesta revolució digital que estem vivint. Gràcies per i?lustrar-nos ;-)!

Comentari per moz

Gràcies a tu Oscar. I benvingut al meu blog!

Jo ja tinc una edat (el doble que tu, exàctament) I això em permet parlar de ‘temps passats’ suposo.

La història es repeteix un cop darrera l’altre i no n’aprenem mai.

Prometo donar un cop d’ull al teu blog! Veig que ets molt més prolific que jo!

Comentari per Mecatxis

Una afirmació com ” Internet està matant la cultura” és tan absurda com dir que la televisió és dolenta . Per començar, s’intenta criminalitzar una eina . I una cosa és el mitjà i l’altra els continguts. I es tracta d’una eina molt útil i com tu has dit molt “democràtica”. I cultura és un terme molt ampli on hi caben moltes coses. I per sort, les coses canvien. Jo ho veig comparable, en certa manera al Sr. Guttenberg i la seva impremta, que va permetre “democratitzar” l’accés al coneixement.
Una altra cosa és que això permeti que qualsevol persona “publiqui” qualsevol cosa en una web, sigui de “qualitat” o sigui certa o no. Però això és un altre tema. Com a lectors /usuaris podem triar (investigar i contrastar). I el que és més important: dir-hi la nostra.
La prova és que en molts països amb règims polítics totalitaris Internet ha servit com a via de comunicació/transmissió de la informació i com a mitjà de denúncia. I a nivell universitari és una font fantàstica per compartir i investigar simultàniament.

Tu ho has dit: Internet està matant la ’seva’ cultura i assaltant la ’seva’ economia. I creant-ne una de nova. . Segurament el que els preocupa és que està matant el seu compte corrent…..

Un tema relacionat amb això.. A la premsa fa temps que hi ha el debat de si la premsa digital matarà a la premsa en paper. No està clara la cosa. Suposo que donada l’oferta de diaris digitals gratuïts existents, la premsa escrita haurà de redefinir el seus continguts i oferir temes més d’anàlisis, d’opinió i de reportatges de fons (sobre temes d’actualitat) que justifiquin pagar un exemplar. Està per veure….

Comentari per anna

Estic d’acord i ho difondré a la meva web. Salut i força al pingüí!!

Comentari per Lluís




Deixa un comentari

